Ínyenc Paleo

paleo, gluténmentes, laktózmentes, cukormentes receptek egyszerűen

Paleoról röviden

2015. április 22. 16:09 - izall

MIT LEHET ÉS MIT NEM 

Fontosnak érzem leszögezni, hogy nem vagyok étkezési tanácsadó, az ismereteimet úgy szereztem, hogy olvastam. Könyveket, cikkeket, blogokat, honlapokat, fórumokat, stb…Ebben a blogban az én tapasztalataimat osztom meg. Ami nekem bevált, nem biztos hogy másnak is hasonlóképp használ. Különbözőek vagyunk, és ez így van jól :).  

A Paleo alapgondolata

Nagyon röviden írok erről, mert rengeteg helyen utána tud olvasni az ember, nagyon hosszasan. Én inkább a gyakorlati végénél fognám meg a dolgot, tehát hogy konkrétan mit lehet enni. Sőt, mit lehet enni, ami ínyenc!

Pár szóban azért:

A Paleo alapgondolata nagyon sarkítva az, hogy az ember alapvetően egy vadászó-halászó-gyűjtögető faj és ennek megfelelően kéne étkeznie is. Bővebben pl  itt olvashattok utána.

Elsőre nekem elég egyszerűnek tűnt: hús + zöldség. Persze ahogy egyre inkább belemegyünk, bonyolódik a helyzet. Ahogy írtam, én inkább a gyakorlati részét emelném ki: 

Ami Paleo:

-          Zöldségek, gombák

-          Alacsony GI-jü gyökerek és gumók (édesburgonya, csicsóka)

-          Gyümölcsök (módjával a cukortartalom miatt)

-          Húsok, tojás, állati zsírok, kókuszzsír, oliva

-          Érlelt kemény sajtok (módjával)

-          Magvak

-          Magtejek, maglisztek

-          Tea, kávé

 

Ami nem Paleo:

-          Finomított szénhidrátok (gabonafélék, burgonya, kukorica, cukor, fruktóz)

-          Tej és tejtermékek

-          Hüvelyesek

-          Növényi olajok

-          Mesterséges édesítők

-          Tömény szeszek, gyakori alkoholfogyasztás

-          Glutén tartalmú ételek (pl: sör)

-          Tartósítók, színezékek, emulgeátorok, stb (amennyire lehet, kerüljük)

Forrás: Szendi Gábor

 

Bővebben arról, amiket lehet:)

Zsiradékok:

-          Sertészsír

-          Libazsír

-          Kacsazsír

-          Sertészsír

-          Olajessimo, vagy paleolaj

-          Kókuszolaj, kókuszzsír

-          Hidegen sajtolt extra szűz olívaolaj

Lisztek:

-          Darált kókusz süteményekhez (ez a legolcsóbb sütemény alapanyag!)

-          Darált szezámmag

-          Darált lenmag

-          Darált mandula

-          Darált dió

-          Darált mák

-          Darált törökmogyoró (a földi nem!)

-          Bármilyen paleo liszt

 

Tojás, Húsfélék, Hal

Zöldségek 

Kivéve hüvelyesek pl. borsó, bab, szója - és nagy szénhidráttartalmú zöldségek: burgonya, kukorica.

Gyümölcsök

Édesítőszerek:

-          Stevia

-          Nyírfacukor

-          Eritrit

-          Méz (elvileg kis mennyiségben lehet, de én nem szoktam)

Tejtermék: (ez elég határeset. Van aki eszik, van aki egyáltalán nem.)

-          Kemény, érlelt  sajtok (pl: parmezán, ementáli, cheddar) 

 

Egyelőre ennyit tartottam fontosnak. Később tervezek részletező bejegyzéseket is írni, de az alapján, hogy én kezdetben milyen infókat kerestem a Paleo kapcsán, szerintem ennyi elegendő. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://inyencpaleo.blog.hu/api/trackback/id/tr537389682
süti beállítások módosítása